História a vízia školy


Základná škola, Sídlisko Lúčna začala písať svoju históriu v školskom roku 1998/99, vtedy bola otvorená ako plnoorganizovaná základná škola. Žiaci a učitelia do tejto základnej školy prešli zo Základnej školy Bernolákova a zo Základnej školy Sídlisko Juh. Najväčšou úlohou novovzniknutého vedenia školy bolo

  • zjednotiť v prospechu a správaní žiacke novovzniknuté kolektívy

  • nájsť nové inovačné metódy a postupy vo výchove a vzdelávaní žiakov s cieľom dosiahnuť maximálnu rovnováhu medzi výchovou a vzdelávaním

  • vštepovať žiakom, že ich základná škola je teraz Základná škola, Sídlisko Lúčna

  • zjednotiť novovzniknutý učiteľský kolektív

  • zakúpiť do školy kopírku, počítač, magnetofóny,  televízor, mapy

  • urobiť monitor žiackych vedomosti vo všetkých predmetoch.

 Tieto úlohy boli plnené cieľavedome a po piatich rokoch práce sme sa priblížili k cieľu, ktorý sme si dali v roku 1998.  

  • Údaje o škole – školský rok 2003/04

    • Počet žiakov                    583

    • Počet učiteľov                    35

    • Počet vychovávateľov            4

    • Počet nepedagogických        7

    • Počet tried                         26

    • Prvý stupeň                         8 tried

    • Druhý stupeň                     18 

  A/ Výchovno-vzdelávacie výsledky – koncoročné previerky , priemerná známka za celú školu

Slovenský jazyk  

1999  2000  2001  2002  2003 
3,2 3,0 2,8 2,7 2,4

Matematika

1999 

2000 

2001 

2002 

2003 

 3,3

 3,2

 3,0

 2,9

 2,75

B/  Princíp diferenciácie

     1) Aby sme sa odlíšili od iných škôl, a boli iní začali sme so žiakmi a učiteľmi vytvárať projekty. V roku 2002 projekt   „EKOLÚČ“ zameraný na tri projektové fázy

  • 1. fáza – vedenie krúžkov za účelom poznania fauny a flóry okresu Vranov nad Topľou

  • 2. fáza – nainštalovanie  výstavy

  • 3. fáza –  vytvorenie CD z obrázkami exponátov z výstavy použiteľné aj pre iné školy

      V roku 2003 sme vytvorili projekt  „Európsky deň rodičov a škôl“.  
10.10.2003 sme otvorili slávnostným nástupom Európsky deň rodičov a škôl troma projektovými fázami .

  • 1. fáza – Slovensko sa predstavuje

  • 2. fáza – Štáty EU (každá trieda predstavuje jeden štát )  

  • 3. fáza – všetci súťažíme (futbal. stolný tenis, vybijaná)

  2) V školskom roku  2002/03 v spolupráci s PPP sme otvorili triedu pre nadané  a talentované deti podľa projektu Dr. Laznibatovej s cieľom poskytnúť nadštandartnú  starostlivosť talentovaným žiakom v okrese Vranov nad Topľou.

  3)V školskom roku 1999/2000 sme otvorili športové triedy zamerané na futbal.

  4) Na  začiatku existencie školy nám boli pridelené tieto spádové obvody Čičava, Komárany, Merník, Michalok, Jastrabie. Žiaci s týchto obvodov sú prevažne zo znevýhodneného prostredia. Na našej škole im preto vytvárame  triedy zo znevýhodneného prostredia. Pomáhame tak  žiakom prejsť do vyššieho ročníka s cieľom dostať ich  na trojročné odborné učilište.

 

Vízia školy do roku 2010


Vytvoriť základnú ponuku pre žiakov a rodičov, stále hľadať ďalšie formy zviditeľnenia a ponúkať taký nadštandard, ktorý neponúka nik v meste Vranov nad Topľou. Vytvoriť individuálnu tvár školy s alternatívnymi výchovno-vzdelávacími aktivitami, vytvoriť systém motivácie školy širokou ponukou aktivít, presvedčiť rodičov a žiakov o kvalite školy, aby sa stala naša škola ostrovom rozvoja mesta intelektuálnou posilňovňou a tak priviesť do školy čo najviac žiakov. 

Základnú činnosť našej základnej školy budovať na:
a) základných vzdelávacích aktivitách
b) zvýšiť atraktivitu školy vhodnou prezentáciou, vytvorením ponuky pre žiakov (vytváranie projektov)
c) vytvorením ponuky v popoludňajších hodinách pre žiakov a obyvateľov Sídliska Lúčna (voľno-časové aktivity) 

1/ vytvárať triedu pre nadané a talentované deti podľa Laznibatovej, trieda má oporu aj v zákone o financovaní 1.1.2004. Trieda spolupracuje s PPP a do tejto triedy sú žiaci vyberaní podľa IQ. (Informácie o týchto triedach www. nadanedeti.sk.) Projekt realizujeme už druhým rokom. Postupujeme podľa schémy siedmych typov inteligencie. Lingvistický typ, logicko-matematický typ, priestorový typ, muzikálny typ, telesne-kinestetický typ, interpersonálny typ, intrapersonálny typ. Podľa týchto typov je zameraná aj individuálna práca so žiakmi. 
Metódy práce v týchto triedach
a) vodiaca schéma 
- písanie denníka, článkov, iniciovanie diskusii, vysvetľovanie nových slov

b) rozhovory s pedagógmi
- ako postupovať s rôznosťou nadaní

c) rozhovory so žiakmi
- vytvárať sebaobraz nadaného žiaka 

d) spolupráca s rodičmi
- citlivá orientácia

Tieto triedy po ukončení 4. ročníka prechádzajú na integrované tematické vyučovanie. Žiaci s týchto tried pokračujú tak v integrovanom tematickom vyučovaní. 

2/ vytváranie športových tried zameraných na futbal s celookresnou
pôsobnosťou. Športová trieda na našej základnej škole je trieda určená pre športovo talentovaných žiakov, v ktorej je systematická športová príprava súčasťou vyučovania. Činnosť v športovej triede je zameraná na optimálny rozvoj pohybových predpokladov žiakov našej školy na futbal. Predmet športová príprava sa ako súčasť výchovno-vzdelávacieho procesu vyučuje podľa osobitných učebných osnov (učebné osnovy športovej prípravy vo futbale pre športové triedy, schválilo MŠ SR dňa 18.3.2003 pod číslom 382/2003-4

1).Športové triedy zriaďuje riaditeľ školy na základe predchádzajúceho súhlasu zriaďovateľa po dohode s príslušnými telovýchovnými subjektami.Keďže telovýchovný subjekt ( FC Bukóza, vyjadril viackrát spokojnosť s vedením týchto tried na ZŠ Lúčna aj do budúcnosti chceme tieto triedy otvoriť ). Na vyučovanie športovej prípravy máme kvalifikovaného učiteľa s trenérskou kvalifikáciou, ktorý v súčasnosti je aktívnym futbalistom FC Bukóza. Na zabezpečenie športových tried bola uzavretá dohoda, ktorá sa uzatvára na 4 roky. 

Činnosť športových tried za histórie na ZŠ Lúčna 
r. 2000 – 2.miesto regionálne kolo mladší žiaci – Košice
r. 2001 – 2. miesto regionálne kolo mladší žiaci – Svidník
r. 2003 – 4. miesto DANONE CUP – národné kolo Kežmarok

V budúcnosti aktívna účasť s umiestnením na regionálnych kolách 
- systematická práca s rodičmi, 
- aktívne zapojenie do projektu – ORANGE – prostriedky budú použité na zakúpenie dresov a prikrývok, termosiek na čaj rok 2003 
- zapojenie do DANONE CUP – rok 2004
- uskutočnenie veľkého turnaja za účasti športových osobností zo Slovenska, turnaj žiakov futbalových tried zo Slovenska – miesto konania 
Vranov nad Topľou – máj 2005
- testovanie žiakov športových tried medzi športovými triedami Humenné, Michalovce, Svidník, Košice – máj 2006
- majstrovstva školy zmiešaných družstiev dievčatá – chlapci za účasti 
športového komentátora Claudio Slančo.


3/ triedy pre žiakov zo znevýhodneného prostredia ( tieto triedy majú oporu aj zákone o financovaní 1.1.2004)
Vzhľadom k tomu že časť populácie detí ( štatistika uvádza 30% žiakov ) je zo znevýhodneného prostredia aj my na škole sa zaoberáme žiakmi z tohto prostredia. Sú to prevažne žiaci, ktorí dochádzajú zo spádových obvodov. Títo žiaci prichádzajú na našu školu s 30% redukciou učiva. Tým, že vytvárame triedy zo znevýhodneného prostredia, žiaci majú tak šancu pokračovať v štúdiu na trojročných učilištiach. 
4/ pokračovať v budovaní školy priateľského partnerstva v spolupráci s PPP, začali sme vytvárať školu s humánnymi zásadami práce (humánne zásady boli prijaté na pedagogickej rade).
Podstatou školy priateľského partnerstva je už nadviazaný kontakt so Základnou školou T. S. Mousona v Michalovciach
- rok 2003 spoločné zasadnutie vedúcich PK a MZ so školou T.S. Mousona
závery zo stretnutia, výmena vstupných a výstupných previerok, materiálov o triede o nadané a talentované deti 
- rok 2004 spoločné stretnutie žiakov a učiteľov na pôde Základnej školy 
Sídliko Lúčna na pokusnom overovaní ITV 
- rok 2005 stretnutie žiakov a učiteľov na ZŠ T.S. Mousona Michalovce
s cieľom výmeny skúsenosti a účasť na vyučovacích hodinách ITV
- rok 2006 spoločný výlet učiteľov ZŠ Lúčna a T.S. Mousona. 
- rok 2007 účasť učiteľov a žiakov na výstave na ZŠ Lúčna – projekt 
„Štáty EU“.

5/ začať s projektom „Vranovskej alternatívnej školy“ školský rok 2004/05. Vtedy končí tretí rok triedy pre nadané a talentované deti, ktoré budú pokračovať na druhom stupni v integrovanom tematickom vyučovaní. 
ITV je progresívny spôsob vyučovania – jeho hlavnou črtou je to, že deti sa učia navzájom komunikovať a samostatne vyhľadávať informácie a pracovať s nimi. Dôležité je aj to, aby sa deti o veciach učili v súvislostiach, v akých sa s nimi stretnú v skutočnom živote. ITV sa 10 rokov testovalo, bolo schválené MŠ SR a odporučené ako vhodné pre potreby vyučovania na základných školách. 
- rok 2004 schválenie ITV na pedagogickej rade, Rade školy a Rodičovskej rade, príprava učiteľov na ITV 
- rok 2005 realizácia ITV v 5. ročníku
- rok 2006 realizácia ITV v 5. a 6 ročníku
- rok 2007 realizácia ITV v 5.,6. a 7. ročníku
- rok 2008 realizácia ITV v 5.,6.,7. a 8. ročníku
- rok 2009 realizácia ITV v 5. až 9. ročníku


6/ Vytváranie projektov na škole s viacerými projektovými fázami Vytvárané projekty sú školské, tvoria predvstupy k projektom národným, na týchto projektoch spolupracujú žiaci a učitelia, vytvárajú kabinetné zbierky, CD s obsiahlymi materiálmi, projekty sú súčasťou vyučovacích hodín, každá fáza projektu končí usporiadaním výstavy na ktorej sa škola prezentuje na verejnosti. Na ukončenie projektu pozývame aj odborníkov aj z jednotlivých oblastí a to z fakúlt, SAV, učiteľov z iných škôl. Žiaci sa na týchto projektoch pripravujú na reálny život v budúcnosti. 

r. 2004 – Človek na ZEMI 
r. 2005 – História Vranova nad Topľou
r. 2006 – Ako sa ľudia zabávali
r. 2007 – Štáty EURÓPSKEJ ÚNIE
r. 2008 – Ľudové remeslá 
r. 2009 – História vojen
r. 2010 – Začiatky slovanskej kultúry
Jednotlivé projekty sú rozpracované do jednotlivých fáz.

7/ Otvorená škola - naša škola otvorí priestor pre záujmovo-vzdelávacie činnosti v čase mimo vyučovania. Chceme, aby naša škola 
v popoludňajších hodinách nebola prázdna, ale aby nej vládol čulý ruch.
Činnosť otvorenej školy rozdelíme pre činnosť:
1) pre žiakov
2) pre obyvateľov Sídliska Lúčna 

1) Činnosť pre žiakov – internetová čajovňa za poplatok, nesťahovať žiakov do centra mesta, ale zdržiavať ich na Sídlisku Lúčna
– máj 2004 začať usporadúvať výstavky a koncerty pri fontáne a tak aktívne tvoriť so žiakmi živú kulisu na spôsob námestí kde sa maľujú portréty a hrá sa na hudobný nástroj
– usporiadanie olympiád 
rok 2004 – sídlisková olympiáda pre našich žiakov a žiakov zo Sídliska Lúčna
rok 2005 – súťaž o železného muža na Sídlisku Lúčna
rok 2006 – súťaž vo volejbale chlapci a dievčatá
rok 2007 – Lúčna míľa v plávaní pre žiakov a rodičov


2) Činnosť pre obyvateľov 
a/ gymnastka pre ženy zo sídliska
tomuto podujatiu predchádza – dotazník pre ženy zo Sídliska Lúčna
– pripomienky na základe dotazníka
– aké cvičenie by privítali
– cvičenie realizuje náš učiteľ
– cvičenie za poplatok


b/ otvoriť školu tretieho veku – v meste a okrese Vranov nad Topľou je určite mnoho ľudí, ktorí si radi predĺžia svoju mladosť aj tým, že 
v neskoršom veku absolvujú prednášky z psychológie, vedenia domácnosti pomoc vnúčatám 

8/ Zapojenosť do projektov medzinárodných – British Council - výmena žiackych pobytov v EÚ
rok 2004 – začiatok rokovania so školou v Rakúsku
november 2004 – prvý výmenný pobyt našich deti v Rakúsku
február 2005 – stretnutie pedagógov z Rakúska na našej škole

9/ Aktívne sa podieľať na získaní finančných prostriedkov na dostavbu telocvične – december 2003 

10/ Zapojenosť do projektov národných – vyhlasovaných na WEB stránkach rok 2003 – zapojenosť do šiestich projektov.